Suomen ratakilpailujen joukossa paikkansa vakiinnuttanut
Seinäjoen Vauhtiajot on kauden 2011 osalta saatu päätökseen. Kilpailuviikonlopun tapahtuma oli jälleen hieno ja järjestelyt toimivat todella sujuvasti - siitä ISO KIITOS järjestävälle seuralle EPUA:lle sekä kaikille osallisena olleille ihmisille!
Viikonlopun tapahtuman kävijämäärä oli yhteensä 46 200 joka on erittäin hieno saavutus. Tällaista tapahtumaa taas jaksaa odottaa ensi kesään.
Kuten Vauhtiajoissa on ollut joka vuosi tapana, teitä ei saada suljettua perjantaipäivänä kilpailukäyttöön, joten ensimmäinen tuntuma rataan saatiin vasta lauantaiaamuna. Nopeinta vauhtia piti
Teemu Hartus joka uskalsi lasketella nopeiten betoniseinien välissä. Toiseksi nopein oli
Kimmo Tunkkari ja kolmanneksi nopein kaikki aiemmat neljä lähtöä voittanut
Matti Luomanperä.
Huomattavaa lämmittelyssä oli, että vähäisestä ajamisesta johtuen kierrosajat paranivat koko ajan loppua kohden, joten aika-ajossa oli luvassa paljon parempia kierrosaikoja.
Lauantaiaamun lämmittelyn tulokset:- Hartus Teemu
- Tunkkari Kimmo
- Luomanperä Matti
- Hotakainen Jani
- Sillanpää Ari-Pekka
- Mattsson Jeremi
- Torppa Ismo
- Nurmi Markku
- Armivesi Petri
- Kaljunen Jani
- Mattsson Kim
- Hartus Kari
- Hirvonen Niko
Liekö ollut pientä aamukankeutta lämmittelyajossa, mutta aika-ajoissa Luomanperä - Hartus parivaljakko ajoivat melkein kaksi sekuntia kovempaa kuin aamun harjoituksissa. Kumpikin sai neljännellä kierroksella aikaiseksi hyvän kierrosajan - Hartuksen ollessa neljä tuhannesosaa nopeampi!
Luomanperä ajoi väliin pari hiljaisempaa kierrosta ja seitsemännellä kierroksella kärkikaksikko ajoi peräkkäin aika-ajon viimeisen nopean kierroksen. Sivusta seurattuna kaksikko meni ihan tasatahtia maalilinja yli, eikä silmä paljon valehdellut. Eroa ei ollut loppujen lopuksi edes viikonvaihteen Hesarin verran. Luomanperä nappasi paalupaikan 0,018 sekunnin erolla. Ei muistu mieleen, koska paalupaikasta oltaisiin taisteltu näin tasaväkisesti.
Hartuksen oli tyytyminen kakkosruutuun ja kolmanteen lähtöruutuun ajoi hyvän vauhdin löytänyt
Jeremi Mattsson, joka jäi kärjestä 0,989 sekuntia.
Ari-Pekka Sillanpää jäi harmillisesti ilman aikaa ja joutui näin ollen starttaamaan takarivistä. Auton transponderi ei jostain syystä toiminut.
Aika-ajon tulokset:- Luomanperä Matti
- Hartus Teemu
- Mattsson Jeremi
- Tunkkari Kimmo
- Hotakainen Jani
- Hartus Kari
- Kaljunen Jani
- Armivesi Petri
- Torppa Ismo
- Nurmi Markku
- Mattsson Kim
- Sillanpää Ari-Pekka
Ensimmäisessä kilpailulähdössä Luomanperä sai paalupaikalta lentävän lähdön ja nykäisi heti ensimmäisellä suoralla pienoisen kaulan muuhun porukkaan. Ensimmäisen ja toisen kierroksen edetessä Hartus kuitenkin rutisti kärkimiehen kiinni ja jäi liiman lailla roikkumaan takapuskuriin kiinni.
Kuusi kierrosta Hartus vaani kärkipaikkaa ja ohitus olisi varmasti tapahtunut pienenkin virheen johdosta. Seitsemännellä kierroksella Hartus kuitenkin alkoi jäämään Luomanperälle ja loppukilpailusta tuli luvattoman helppo voittajalle. Ero repesi lopulta yli yhdeksään sekuntiin. Hartuksen hiipumisen syykin selvisi lähdön jälkeen. Nelosvaihde oli ainoa jolla Hartus oli viimeiset kuusi kierrosta liikenteessä ja Minin tehoilla se ei ihan riitä. Hartus sai kuitenkin taisteltua kakkospaikan itselleen kahden kymmennyksen erolla Vetelin
Jani Hotakaiseen. Vaikka Hotakainen ajoi yli sekunnin kovempia kierrosaikoja ei se kuitenkaan riittänyt Hartuksen kukistamiseen. Viimeisellä kierroksella tapahtunut pieni ajovirhe jäi vielä kaivelemaan Hotakaisen mieltä.
Lähdön joutuivat jättämään kesken
Kimmo Tunkkari ja
Niko Hirvonen.
Lähdön 1 tulokset:- Luomanperä Matti
- Hartus Teemu
- Hotakainen Jani
- Sillanpää Ari-Pekka
- Mattsson Jeremi
- Hartus Kari
- Armivesi Petri
- Nurmi Markku
- Torppa Ismo
- Mattsson Kim
- Kaljunen Jani
DNF Tunkkari Kimmo
DNF Hirvonen Niko
Toiseen lähtöön paalupaikalle asettui Vetelin UA:n
Ismo Torppa. Kärkimiehet Hartus ja Luomanperä lähtivät ruuduista 9 ja 10. Vaikkakin katuradalla ohituspaikkoja ei ole samalla tavalla kuin moottoriradalla, kärkimiehet tekivät heti ensimmäisellä kierroksella hyvää nousua. Hartuksista toinen, Kari, piti johtopaikkaa hallussaan alkukilpailun hyvän lähdön ja ensimmäisten kierrosten johdosta.
Kilpailua oli käyty n. viisi kierrosta kun Luomanperä tuli toiselle paikalle hiillostamaan valkoisella Minillä ajavaa Hartusta ja ratavarikkosuoralle kääntyvässä mutkassa johtopaikka vaihtui. Tästä eteenpäin Luomanperä ajoi suvereeniin voittoon, joka oli tälle kaudelle jo kuudes perättäinen ja EPUA:n mies johtaa sarjaa maksimipisteillä.
Hyvässä vauhdissa ollut Teemu Hartus joutui jälleen taistelemaan vaihteisto-ongelmien kanssa, jotka äityivät niin pahaksi, että leikki piti jättää kesken. Hartus nähtiin kuitenkin palkintokorokkeella, kun Kari piti kynsin hampain kiinni toisesta sijasta. Kolmanneksi ajoi Vetelin Ari-Pekka Sillanpää.
Lähdön 2 tulokset:- Luomanperä Matti
- Hartus Kari
- Sillanpää Ari-Pekka
- Hotakainen Jani
- Tunkkari Kimmo
- Armivesi Petri
- Nurmi Markku
- Torppa Ismo
- Kaljunen Jani
- Mattsson Kim
DNF Hartus Teemu
DNF Mattsson Jeremi
DNS Hirvonen Niko
Sarjapisteissä kärkipaikkaa pitää Luomanperä (300), toiseksi nousi Ari-Pekka Sillanpää (208) ja kolmatta paikkaa pitää hallussaan Teemu Hartus (196). Alkukauden hyvää vauhtia pitänyt
Sami Hyrske ei ajanut Vauhtiajoissa ja putosi näin ollen pisteissä kuudennelle sijalle (170), joten miehellä riittää varmasti nälkää loppukaudelle.
Seuraavan kerran Mineillä ajetaan kilpaa Ahveniston moottoriradalla
Grand Racen merkeissä 20-21.8.2011.