Kauden 2008 ensimmäinen osakilpailu on ajettu ja viikonlopun kilpailut saatiin vietyä läpi erittäin lämpöisissä olosuhteissa. Botniaringin rata vilisi toinen toistaan kiiltävämpiä vanhoja kilpureita ja lämpöisistä olosuhteista huolimatta ainakin Mini 1000 -luokassa nähtiin hyvin vähän keskeytyksiä. Kaiken kaikkiaan kauden avaukseen tiensä löysi 21 Miniä.
Ilman lämpö pysytteli koko viikonlopun ajan reilusti yli 20°C ja radan lämpö nousi päivän aikana yli 40°C. Päivän aikana mitattiin myös erään minin sisälämpötila ennen ajosuoritusta ja elohopea kohosi yli 50°C. Jokainen voi kotonaan tehdä mielikuvaharjoituksia ja istua saunassa pitkä alusasu + remppahaalarit päällä.
Muutoksia viime vuoteen verrattuna on tapahtunut sarjajärjestelyissä sen verran, että Mini 1000 -luokan CUP kilpailut ajetaan HRF:n kilpailuviikonloppujen yhteydessä. Ensi kosketuksen myötä ei muutoksesta ole kuin hyvää sanottavaa. Turhanpäiväinen hektisyys oli hommasta pois ja olotila varikolla juuri oikeanlainen. Muutos SM ratasarjan järjestelyihin näkyi heti perjantain harjoittelun yhteydessä. Liiallinen luokkittelu oli karsittu pois ja harjoitteluajat oli jaettu puoliksi formuloiden ja koppiautojen kanssa. Päivän aikana ehti siis varmasti kiertää rataa tarpeeksi.
Lauantaiaamun valjetessa olivat suurin piirtein kaikki kinkereihin osallistuvat löytänyt tiensä perille ja näky oli silmälle oikein mukava. Karvan verran alle 150 autoa oli yhteensä ilmoittaunut ja viime vuosiin verrattuna tilaa riitti kaikille yllin kyllin.
Aamun harjoitusajoista saatiin hieman suuntaviittoja kuka tai ketkä olivat saaneet talven aikana viritykset kohdilleen. Joku ehkä salaa mielessään oli toivonut ettei ainakaan Vaasan virittäjävirtuoosi ja viime vuoden mestari olisi löytänyt enempää vauhtia. Tutut nimet viime vuodelta harjoitusten kärkeen kiilasivat. Nopeinta vauhtia piti Turun Urheiluautoilijoiden Jouni Lempinen perässään heti Vaasan Janne Havinen. Kolmanneksi nopein oli Etelä-Pohjanmaan Urheiluautoilijoiden Matti Luomanperä. Mini luokan ensikertalainen Sami Inkiläinen näytti heti alusta alkaen ranteiden olevan kunnossa ja oli harjoitusten viidenneksi nopein.
1. Jouni Lempinen
2. Janne Havinen
3. Matti Luomanperä
4. Jouni Eskola
5. Sami Inkiläinen
6. Aimo Hieta
7. Matti Gröndahl
8. Tomi Tuokko
9. Jukka Kankaanmäki
10. Sami Hyrske
Aika-ajot oli vuorossa kohtuullisen pian harjoitusten jälkeen, joten järisyttäviä muutoksia tuskin kukaan lähti tekemään. 20 minuutin puristuksen jälkeen nopein oli Janne Havinen. Jouni Lempisen oli tällä haavaa tyydyttävä kolmen kymmenyksen erolla toiseen lähtöruutuun. Matti Luomanperä ajoi harjoitusten tapaan kolmanneksi seitsemän "kymppiä" Havisesta. Sami Inkiläinen täräytti neljänteen ruutun sekunnin erolla kärjestä ja jätti monet rataketut nuolemaan ajohanskojaan. Mm. viime kauden kakkonen ja kolmonen Jouni Eskola ja Aimo Hieta eivät saaneet autojaan samanlaiseen lentoon ja hiipuivat aika-ajoissa sijoille 7. ja 9.
1. Janne havinen
2. Jouni Lempinen
3. Matti Luomanperä
4. Sami Inkiläinen
5. Jukka Kankaamäki
6. Matti Gröndahl
7. Aimo Hieta
8. Jussi Kankaamäki
9. Jouni Eskola
10. Sami Hyrske
Aika-ajon tulokset (www.mylaps.com)Ensimmäiseen 10 kierroksen kilpailulähtöön lähdettiin ruutulippukattoisen minin johdolla, joka viime vuodelta oli tuttu näky. Lähdössä eturivistä startannut Jouni Lempinen kuitenkin kiihdytti lyhyen lähtösuoran päähän ensimmäisenä ja otti johtopaikan. Taaempaa startannut Ismo Torppa näytti saavan erikoisen hyvän lähdön ja näytti kuin muut olisivat jääneet katselemaan paikalta poistuvia varikkotyttöjä. Torpan startti kuitenkin osoittautui vilppilähdöksi ja nappasi siitä hyvästä minuutin aikasakon ajohaalarin taskuun. Myös Sami Inkiläinen takkusi hieman startissa ja jäi arpomaan kakkosvaihteen jälkeen kolmosta liian kauaksi aikaa. Autoja puski ohi kopallinen ennen kuin veto palasi etupyöriin.
Kaksi ensimmäisetä kierrosta sujui Lempisen komennossa ja näytti että kolmen kärki lähtisi omille teilleen. Kolmannen kierroksen aikana kuitenkin jonkun menopeli alkoi kylvämään ajolinjalle öljyä koko radan mitalta. Tämän lisäksi Kankaanmäen Jussi kävi vielä varmuuden vuoksi nakkaamassa minin verran hiekkaa tuomaritornin ässämutkiin.

Tämän jälkeen kierrosajat putosivat liki neljä sekuntia ja auto toisensa jälkeen liukasteli jarrutuksissa. Kärkipaikka vaihtui viidennen kierroksen aikana kun Havinen kuittasi pitkä suoran päässä Lempisen ohi. Samalla kierroksella Lempinen vielä nappasi ykköspaikan takaisin Havisen haparoidessa Botniarigin jyrkemmässä vasurissa.
Taaempaa startanneet Matti Gröndahl ja Jukka Kankaanmäki näyttivät nauttivan öljystä ja sorasta ja öljysorasta, ja kipusivat lähemmäs kärkikolmikkoa. Matti Luomanperä joutui antautumaan molemmille viimeisellä neljällä kierroksella ja oli maalissa turhautuneen oloinen.
Havinen pystyi seitsemännellä kierroksella liukastelemaan Lempisen ohi kärkipaikalle ja piti sen tällä kertaa loppuun asti.

Ensimmäisen kilpailulähdön kärkikolmikon palkintokorokkeelle muodosti Janne Havinen, Jouni Lempinen ja hyvän nousun tehnyt Matti Gröndahl.

1. Janne Havinen
2. Jouni Lempinen
3. Matti Gröndahl
4. Jukka Kankaanmäki
5. Matti Luomanperä
6. Sami Hyrske
7. Jouni Eskola
8. Aimo Hieta
9. Jani Hotakainen
10. Reima Heinäjoki
Keskyttäneiden listalle itsensä ajoivat kolmannella kierroksella Anssi Laurell, viidennellä kierroksella hiekottajana toiminut Jussi Kankaanmäki, seitsemännellä kierroksella koneensa öljyttömäksi ajanut Tomi Tuokko sekä lähdössä haparoinut Sami Inkiläinen.
Lähtö 1 tulokset (www.mylaps.com)Sunnuntaipäivän ohjelmassa oli aamun lämmittelyajot sekä toinen kilpailulähtö. Lähtöjärjestys kymmennen nopeimman osalta määräytyy lauantain kilpailun aikojen mukaan käänteisessä järjestyksessä. 10:nneksi nopeimman ajan lauantaina ajanut kuljettaja pääsee sunnuntain kilpailuun starttamaan paalupaikalta jne. Tämän säännön avulla voi hieman pelastaa viikonlopun pistesaldoa jos lauantaina joutuu keskeyttämään.
Jussi Kankaanmäki ottikin tästä säännöstä kaiken hyödyn irti ja lauantain keskeytyksestä huolimatta tuloksena oli 10:nneksi nopein aika ja paalupaikka sunnuntaiksi. Parhaan ajan launtaina ajoi Jouni Lempinen, toiseksi parhaan kaasutteli Matti Luomanperä ja kolmanneksi Janne Havinen. Nämä herrat starttasivat kisaan koko joukon puolesta välistä, joten ohituksia riitti.
Paalulta startannut Jussi Kankaanmäki joutui ensimmäisen kierroksen aikan luovuttamaan paikkansa Sami Hyrskeelle, joka lähti kisaa kakkospaikalta. Näin Mini-1000 Team Ry:n puheenjohtajakin sai hetken maistella kärkipaikan metkuja. Tuota hetkeä kesti neljä kierrosta kunnes seitsemäntenä startannut Janne Havinen otti omansa ja siirtyi kilpailun johtoon.

Hyrskeen takaa Jouni Lempinen sovitti myös vihreän kilpurinsa Hyrskeen edelle ja tässä järjestyksessä kärkikolmikko tuli myös ruutulipulle. Ensimmäisen lähdön kolmoselta Matti Gröndahlilta loppuivat kierrokset kesken eikä enää ehtinyt hätyyttelemään Hyrskeen kolmospaikkaa. Myös Jouni Eskola sai sunnuntaille puristettua vauhtia lisää ja kipusi viidenneksi ohi Matti Luomanperän joka nappasi kuudennen sijan.

Mini-luokassa ensi kertaa mukana olleet Sami Inkiläinen ja Jeremi Mattsson nappasivat sijat 7. ja 10. Kolminkertainen Lada-luokan mestari Jukka Inkiläinen kurvaili sijalle 14. ja Tomi Tuokko petrasi lauantain tulostaan ajamalla kalkkiviivoille sijalla 13.
Kaiken kaikkiaan sunnuntain lähtö oli siistiä ajoa joka osin johtui radan pidosta lauantaihin verrattuna. Sunnuntaina nopeimman kierroksen ajoi Janne Havinen(1:29.514) mutta matkaa Pekka Pohjanperän rataennätykseen jäi vielä reilusti(1:27.359).

1. Janne Havinen
2. Jouni Lempinen
3. Sami Hyrske
4. Matti Gröndahl
5. Jouni Eskola
6. Matti Luomanperä
7. Sami Inkiläinen
8. Jussi Kankaanmäki
9. Jani Hotakainen
10. Jeremi Mattsson
Lähtö 2 tulokset (www.mylaps.com)Pistetilanne kahden kilpailulähdön jälkeenKaikki viikonlopun kuvat ovat nähtävissä
Mini Racing Luomanperän kuvapankkisivustollaPH-videon nettisivuilla on nähtävissä
videoleike Mini-luokan meiningistäTeksti ja kuvat: Mini Racing Luomanperä